vecka 4, slopa karta och GPS

Under vår alpha så fick vi mycket bra kritik på vårt spel, så som att de tyckte att vi skulle skippa hela biten med karta och GPS då det inte skulle tillföra tillräckligt mycket till spelet för att vara värt att lägga ner så mycket tid på. Den skulle bara vara värd att ha kvar i spelet om den blev helt felfri vilket vi ansåg att den inte skulle hinna bli. Så efter alphan så disskuterade vi i gruppen om det var värt att fortsätta att ha med GPS och karta eller om vi skulle slopa hela den delen av spelet och istället fokusera helt på att finslipa de andra delarna av spelet och få dem perfekta. Vi beslutade att vi skulle skippa kartan och allt som hade med det att gör.

Så istället för att fortsätta jobba vidare med de olika delarna på kartan så började jag jobba på en borste som vi hade i spelet. Det borsten skulle göra var att med den så skulle spelaren kunna borsta critten och detta skulle leda till att den blir gladare. Den stora delen som fattades på borsten var partikelsystemet. Så jag satte mig och kollade upp hur partikelsystem fungerar, sedan satt jag med gruppen och diskuterade hur vi ville att partikelsystemet skulle fungera och se ut.

De olika idéerna som jag beslutade att testa var att det skulle komma partiklar från crittern när den borstades eller om partiklarna skulle komma ifrån borsten. Sedan ville jag även testa hur det såg ut om man hade så att det kom partiklar från borsten och crittern men det blev så mycket partiklar vilket gjorde att det bara blev klottrigt. När det kom partiklar från crittern bara så gick det att få det att se bra ut från en vinkel men när critterna stod på ett annat sett så såg det inte lika bra ut längre. Därför valde vi att bara ha partiklar från borsten då det inte spelar någon roll hur crittern står då för det ser ändå ut på samma sätt.

Lämna en kommentar