vecka 5, ljudeffekter

Eftersom att jag är den personen som är ljudansvarig i vår grupp så började det dags att fixa ljud till spelet. Jag började därför söka efter hemsidor som hade ljudeffekter som var gratis och som man fick använda.  Jag sökte bara efter ”free sound effects” på google för att hitta olika hemsidor. Många av de hemsidorna som jag gick in på hade olika licenser för deras ljud som gjorde att man fick använda dem på olika sätt. Vissa hade till exempel licenser som gjorde att man fick använda vissa ljud precis hur man ville medan andra licenser så var man tvungen att nämna skaparen av ljudet i spelet.  Så jag var tvungen att kolla upp vad de olika licenserna på olika hemsidor lät oss göra med ljuden.

Efter att jag laddat ner ett par olika ljud så började jag att ändra på dom så att de skulle passa in bättre med känslan i vårt spel. Jag använde Audacity för att ändra på ljuden. Men ett av de problemen som uppstod var att jag hade svårt att få ljuden att låta som att de skulle kunna komma från samma critter, utan de lät helt olika. Detta gjorde att jag bestämde mig för att jag skulle spela in de flesta ljud som vår critter skulle göra.

När jag spelade in ljud så var det lättare att göra så att de passade med varandra. Det var även lättare att göra ljud som passade in med crittern. Eftersom att jag inte vet mycket om hur man gör ljud eller hur man kan ändra på ljud så att de låter bra så var det mycket testa och se hur det låter. Så det tog ganska lång tid att få till de ljuden som jag gjort.

Lämna en kommentar