vecka 6, problem med ljudeffekter

Betan närmar sig och än så länga har jag inte lagt in ljuden som jag har gjort och hittat i spelet. Det är även några ljud till som måste fixas innan alla ljuden är klara. Jag började lägga in alla ljud i spelet och fixa så att de startades och avslutades vid rätt tillfälle. Det är ett ljud som inte vill fungera som det ska och det är ljudet från duschen. När duschen startar så ska ljudet starta och när man sedan stänger av duschen så ska ljudet sluta spela och så långt funkar det. Men i spelet låter ljudet inte alls som det gör när man bar lyssnar på ljud filen. Utan i spelet låter det som att det är massa störningar i ljudet. Det låter som en högtalare som inte är helt inkopplad.

Jag tänkte att det var jag som gjorde något fel med ljudet så jag frågade om en annan programmerare kunde testa att stoppa in ljudet på hans dator för att kolla om han gjorde på ett annat sätt som kanske fungerade bättre. Men han fick samma konstiga ljud som jag fick. Så jag kollade om det var så att ljudet spelades upp många gånger samtidigt men det spelades bara upp en gång. De andra ljuden stoppades in och användes på samma sätt som dusch ljudet och de låter som de ska utan några problem. Så jag testade att stoppa in ett annat ljud i duschen för att se om det var själva ljud filen som det var fel på men det nya ljudet som jag testade med lät också konstigt. Jag testade även att ändra från .wav till .mp3 för att se om det var filformatet som spökade, men även det gav inget resultat. Ingenting som jag har testat har gett något annat resultat än ett ljud som låter som en trasig dåligt inkopplad högtalare som bara brusar. jag kan inte komma på vad som är felet just nu, men jag ska testa att göra om ljudet igen och sedan försöka lägga in det på ett annat.

Lämna en kommentar